مقالات برنج

برنج را چگونه مصرف کنیم؟ آبکش یا کته؟

برنج در خانواده های ایرانی معمولا به صورت آبکش پخته میشود به صورتی که بعد از پخت برنج آب آن را دو ریخته و سپس اقدام به پخت آن میکنند. این روش دارای مزایایی مانند خوش پخت تر شدن و ظاهر مناسب و بشقاب پسند تر شدن آن میشود و همچنین میتوان انواع ته دیگ ها های خوشمزه را با آن تهیه کرد اما آیا برای شما سوال پیش آمده است که چرا کارشناسان مصرف برنج به صورت کته را پیشنهاد میدهند؟ آیا مصرف به صورت کته باعث چاقی یا مشکلاتی مانند آن خواهد شد؟ در این مطلب از سایت بانک اطلاعاتی برنج به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

برنج را آبکش کنیم یا کته؟

چرا برنج را آبکش نکنیم؟

برنج سفیدی که ما مصرف میکنیم دارای چندین لایه است . لایه اولیه که بیرونی ترین لایه است شلتوک نام دارد. لایه بعد سبوس برنج است که سرشار از ویتامین B است. در نهایت با برداشته شدن تمام این لایه ها ، بیشتر مواد معدنی و ویتامین ها از برنج جدا میشود و برنج سفید نهایی تهیه میشود.

در این برنج سفید مقداری مواد معدنی و ویتامین قرار دارد که در حین پخت وارد آب برنج میشود. با دور ریختن این آب فقط نشاسته باقی میماند که میتواند مشکلاتی را برای بدن به وجود بیاورد. اما در پخت به روش کته این آب دوباره جذب دانه برنج شده و به بدن وارد میشود.

علاوه بر وجود ویتامین B در برنج ، فیبر نیز از دیگر عواملی است که باعث کاهش سرعت جذب کربوهیدرات برنج در بدن میشود. این عامل از افزایش و کاهش ناگهانی قند خون در بدن جلوگیری میکند.(مطلب مصرف برنج در افراد دیابتی را مطالعه کنید.)

مصرف برنج قهوه ای به صورت کته

یکی از برنج هایی که توصیه میشود به صورت کته مصرف کنید برنج قهوه ای است. سبوس موجود در برنج قهوه ای دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیاری است که در صورت آبکش کردن از برنج جدا شده و خاصیت آن را کاهش میدهد.

نتیجه گیری

برخی خانواده ها تصور میکنند استفاده از برنج آبکش میتواند نشاسته آن را کاهش داده و باعث کنترل چاقی بدن شود اما این کار باعث از بین رفتن ویتامین ها و فیبر شده و نشاسته وارد بدن شما خواهد شد که عوارضی مانند چاقی و فشار خون را به همراه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن